- Bon energetyczny
- Refundacja podatku VAT-gaz
- Dodatki mieszkaniowe
- Pomoc społeczna
- Świadczenia rodzinne
- Świadczenia dla opiekunów
- Fundusz alimentacyjny
- Piecza zastępcza
- Pomoc osobom niepełnosprawnym
- Orzekanie o niepełnosprawności
- Karta parkingowa
- Program Za życiem
- Pomoc dla seniorów
- Pomoc dla kombatantów
- Wspieranie rodziny
- Przemoc i kryzys w rodzinie
- Pomoc osobom bezdomnym
- Pomoc osobom uzależnionym
- Aktywizacja zawodowa
- Ochrona zdrowia psychicznego
- Poradnictwo prawne
- Mediacje
- Poradnictwo psychologiczne i pedagogiczne
- Projekty unijne
- Ochrona danych osobowych
- Terminy wypłat
- Czyste Powietrze/Ciepłe Mieszkanie - zaświadczenia
- Sklep Socjalny
- Fundusz Solidarnościowy
- Dodatek osłonowy
Wymagane dokumenty
Podstawowe dokumenty – konieczne do dostarczenia bez względu na indywidualną sytuację wnioskodawcy:
- Wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego( PDF 294 KB) potwierdzony przez zarządcę lub osobę uprawnioną do pobierania należności za lokal mieszkalny.
- Deklaracja o wysokości dochodu (PDF 351 KB) wszystkich członków gospodarstwa domowego
- Dodatkowe informacje- niezbędne do wydania decyzji (PDF 772 KB) – w części 1.1 wypełnione i potwierdzone przez zarządcę, w części 1.2 wypełnione i potwierdzone przez wnioskodawcę.
- Dodatkowe informacje o lokalu (PDF 382 KB) – wypełnia i potwierdza zarządca.
- Oświadczenie dotyczące dochodów gospodarstwa domowego za okres 3 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku o dodatek mieszkaniowy ( PDF 840 KB) - wypełnia i potwierdza wnioskodawca.
W powyższych dokumentach zarządca lub osoba uprawniona do pobierania należności za lokal ma obowiązek potwierdzić następujące dane:
- punkty 2 do 5, 7 do 9 oraz 12 na druku wniosku tj.: adres zamieszkania, nazwa i siedziba zarządcy domu, tytuł prawny do zajmowanego lokalu, sposób ogrzewania lokalu i wody, obecność instalacji gazu przewodowego,
- łączna kwota wydatków na mieszkanie za miesiąc poprzedzający miesiąc, w którym składany jest wniosek oraz dodatkowe informacje (druk dodatkowych informacji niezbędnych do wydania decyzji),
- dodatkowe informacje o lokalu –nie dotyczy lokali z KZGM, z wyjątkiem lokali w których czynsz został wylicytowany w drodze przetargu, oraz kiedy woda opłacana jest w formie ryczałtu w sytuacji gdy brak jest licznika głównego przy budynku.
WAŻNE!: w przypadku podnajmu lub użyczenia lokalu, wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego powinien być potwierdzony przez osobę upoważnioną do pobierania należności za lokal tj. wynajmującego, właściciela lub posiadacza samoistnego.
Osoba ubiegająca się o przyznanie dodatku mieszkaniowego wypełnia pozostałe punkty wniosku oraz deklarację o wysokości dochodów uwzględniając w niej wszystkich członków gospodarstwa domowego oraz ich dochody za ostatnie 3 miesiące poprzedzające miesiąc w którym składany jest wniosek.
Dodatkowe dokumenty – w zależności od indywidualnej sytuacji klienta:
- Umowa najmu/podnajmu,
- Akt własności domu jednorodzinnego lub lokalu w budynku wielorodzinnym,
- Dokument potwierdzający inny tytuł prawny,
- Wyrok sądowy lub dokument potwierdzający uprawnienie do lokalu zamiennego,
- Zaświadczenie organu właściwego w sprawie wydania pozwolenia na budowę, potwierdzające powierzchnię użytkową oraz wyposażenie techniczne domu – właściciel domu jednorodzinnego,
- W przypadku osoby niepełnosprawnej posiadającej orzeczenie o niepełnosprawności wydane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych lub Miejski Zespół Orzekania o Niepełnosprawności przed 23 listopad 2004 r. dodatkowo należy dostarczyć aktualne zaświadczenie lekarskie potwierdzające konieczność zamieszkiwania w oddzielnym pokoju,
- W przypadku osoby niepełnosprawnej, której niepełnosprawność została orzeczona po 23 listopad 2004 r. posiadającej orzeczenie o niepełnosprawności należy dostarczyć orzeczenie wydane przez Miejski Zespół Orzekania o Niepełnosprawności jeśli uwzględnia konieczność zamieszkiwania w oddzielnym pokoju (punkt 10 orzeczenia),
- W przypadku osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim - zaświadczenie lekarskie potwierdzające fakt poruszania się na wózku inwalidzkim.
Rodzaje dokumentów ze względu na źródło dochodów osiągniętych w 3 miesiącach poprzedzających złożenie wniosku:
Osoby pracujące na podstawie umowy o prace, umowy zlecenia lub umowy o dzieło:
- zaświadczenie o dochodach (PDF 351 KB) - wystawione przez zakład pracy
- inny dokument- umowa o pracę/ umowa zlecenie/ umowa o dzieło
Osoby osiągające dochody inne niż dochody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych:
Osoby prowadzące działalność gospodarczą na zasadach ogólnych:
- zaświadczenie o wysokości dochodów ( PDF 184 KB) z prowadzonej działalności gospodarczej potwierdzone przez biuro rachunkowe lub zaświadczenie z Urzędu Skarbowego
- aktualne zaświadczenie o zawieszeniu działalności gospodarczej.
Osoby prowadzące działalność gospodarczą na zasadach ryczałtu ewidencjonowanego lub karty podatkowej:
Osoby posiadające tytuł prawny do gospodarstwa rolnego powyżej 1 ha przeliczeniowego lub fizycznego:
- oświadczenie o wysokości dochodu z tytułu prawa do gospodarstwa rolnego (PDF 840 KB)
- dokument potwierdzający wielkość gospodarstwa rolnego wyrażonego w hektarach przeliczeniowych ogólnej powierzchni np. nakaz płatniczy/zaświadczenie właściwego organu gminy
Osoby bezrobotne:
- zaświadczenie o wysokości świadczeń wypłacanych przez Powiatowy Urząd Pracy lub
- karta zasiłkowa
Osoby uczące się:
- zaświadczenie o wysokości płatnych praktyk ze szkół zawodowych
- zaświadczenie/ decyzja o wysokości stypendium doktoranckiego/ socjalnego/ sportowego
Emeryci/renciści
- dowody wypłat emerytury/renty
- zaświadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych potwierdzające wysokość świadczeń otrzymanych w poszczególnych miesiącach uwzględniające kwoty brutto, netto, potrącenia i dodatki
Osoby otrzymujące alimenty:
- Wyrok sądu zasądzający alimenty na członka rodziny,
- zaświadczenie komornika o całkowitej lub częściowej bezskuteczności egzekucji alimentów zasądzonych wyrokiem sądu, a także o wysokości wyegzekwowanych alimentów lub przekazy lub przelewy pieniężne dokumentujące faktyczną wysokość otrzymanych alimentów.
Osoby płacące alimenty na rzecz osób spoza gospodarstwa domowego:
- Wyrok sądu zasądzający alimenty na rzecz osób spoza gospodarstwa domowego.
- Przekazy lub przelewy pieniężne potwierdzające wysokość opłaconych alimentów.
Rodzaje dochodów, które powinny być uwzględnione przez wnioskodawcę przy wypełnianiu deklaracji o dochodach oraz dokumenty na podstawie których wypełniono deklarację, wnioskodawca jest zobowiązany przechowywać przez okres trzech lat.
Informację wytworzył:
Sandra Król
Data wytworzenia informacji:
10.10.2024
Osoba odpowiedzialna za treść:
Karolina Guz
Ostatnia modyfikacja:
Sandra Król (10.10.2024 - 14:05)